Instagram

Instagram
Catch us on instagram 'akubeb'

Saturday, April 25, 2015

IPAD dan Sarah


Ok fine! Ni maybe lah issue sensitive bagi sesetengah makpak. Tapi chill lah kan? Kita pon semua try and error. Melainkan betul2 ikot sunnah, segala nya yg benar2 belaka. 

Dr awal aku memang tak plan nk bagi anak ipad. Tapi tak plak anti or lansung tak terima anak gunakan ipad. Sebab musababnya aku and laki mmg gila gadget. Tak bole lari. Apa kena mengena? Sebab nya kami ada ipad dr ipad 1 lagi and 2 pon ade. Walaupon makin bz and mkin kurang penggunaannya tapi tetap ade tersimpan rapi bawah katil. Ok fine, aku decide utk jual selagi ada harga. Aku jual ipad 2 aku kat kakak aku yg jgk gile gadget! Dah bangka tp anak2 and laki dia sgt ralit dgn  ipad. So sorg 1 lah pd dia. 

Alhamdulillah laku ipad 2 aku. Make up ctk2. Tah cmna tggu nak pas ipad pd kakak aku yg bakal blk dlm a month tempoh tu sarah pandai plk main ipad. Aku rase die sgt2 bijak mengendalikan ipad tu. aku cuba install educations pnya apps. MasyaAllah terang2 anak kecik ni sgt bijak. Ok x jadi jual. Bhahahhahaha 

So dr situ aku n husband decide utk pilih ipad as a educational gadget. Semua apps yg aku install berkaitan pelajarab. Spelling. Colors. Eh syukur Sarah anak yg bijak. Dia boleh susun 1 ayat yg speeling nya berterabur. Ada aku rekod dlm vid biar die sendiri tgk nanti. 

Apa cite janji aku dgn kakak aku? Janji harus ditunaikan. Amanah tetap dijaga. Sampai waktunya penyerahan tetap dijalankan. Dapat modal rm700 kami ke kedai apple and beli ipad air 2. Makhoi besar dan ringan. Sangat puas ati. 

Terus terang walaupon gile gadget, sejak ade anak ni sengitan x mcm dulu yg tahu pn follow perkembangan sokmo. Kira slow lah sikit. Dr ipad air and ipad air 2 aku lost. Tahu die light dr ipad biase. Tp light tang mne aku x amik pusing kecuali laki aku masih pentegar and follower. So dia la yg bagi idea utk amik ipad air 2. Dah tu baru keluar plak kan. So apelagi? 

Dalam beberapa minggu pkai ipad 2 mmg berat and sgt mls utk bwk keluar dr rmh. Nak letak dlm diapers bag pon x kuase. Berat! 

Ipad air 2 ni hanya 400gram je weh. Memang xde mslh nk angkut mne2 walaupon dlm hbag mami skalipon. Xkan rungut. Xkan rse beban wlaupon kua berdua dgn anak. Mmg sonot. 

So itu cerita ipad. So now dh lama jgk sarah guna ipad. Video plak aku ade download cartoons2. Takut dia leka? Sama je bagi dia tgk tv kat rumah. Same! Lain la kite mmg jenis x bg die tgk tv. Itu lain cite. Mmg say no kot to ipad. Or else jgn crikkan dia vid utk ipad. Mmg 100% ipad is learning gadget utk dia. Tp aku plak lain. Aku x la strict mcm tu. 

Aku pon x suka strict2 ni. Baby kot. Biarlah dia main2 sepenuhnya. Nanti xlama je lagi dh start belajar, masa tuh hadap sgt la buku sume kn? 

Lagi 1 aku lebih suka terapkan nasihat drp arahan. Itu jgn ini jgn. Aku tak suka. Aku lebih suka nasihat dan bercakap, cth 'panjat, jatuh nanti..' Berbeza kan if nak dibandingkan dgn 'jgn!! Jatuh karang!' 

Maaflah aku binget lah itu jgn ini jgn. Tp semua ni tgk anak jgk. Kot hyper active tu aku x tau lah kn? So xmo cite lebih2 tkot ade yg sensitip. Lain org lain cte nye. Cuma aku cte cemana sarah dgn ipad. 

Alhamdulillah sampai sekarang ipad ada hari2 pd dia tapi aku yg ulo. Die x pandang pon. Sbb dah selalu sgt diberi, dia dah naik muak. Huhuhu. Dah tak heran. And insyaAllah harap plan ni berbaloi and manfaat, tak suka melarang. Atau terlebih control. As umo die skrg ni buat la apa pon dia nak buat. Tak de selipar nak keluar main? Sila2. Tapi dlm pd tu mami carik n pakai kan. Tdk la NO NO NO eeei kotor. 

Nak tulis bed sheet dgn pen? Sila lah nak.. Ikot lah! Huhu

Try and error. InsyaAllah ade keberkatannya.  

No comments: