Instagram

Instagram
Catch us on instagram 'akubeb'

Tuesday, November 11, 2014

Pemakanan Sarah -14mos



Sarah pemakanan dah mcm org besar. Semua benda aku hulo termasuk lah makanan kita. Cuma aku berakal lg lah. Tak la aku bg apa saja. Tapi bab bahan perasa and garam tu memang tak dapat nak lari. :( 

Boleh je lari sebenarnya tapi kalau dia suka mkn benda makanan dia. Tapi die nak yg masin2 ni. Ye bdk2 spatut x di introduce dgn benda2 masin cenggitu cenggini. Salah aku jgk lah. Aku tak strict sgt. Mmg drp awal aku dah akui. Sbelom sarah amik solid food lg. aku takkan strict sgt tapi tak la sampai ank aku penah merasa coke or maggi goreng. Hopefully lah. Xnk. Ckp beso x mo! 

Mcm takat ni dia dh mula x nak makan. Kadang sbb demam. Kadang sbb sengaja. Dia pon mcm tekak kita. Suka rasa2. Kalau mcm demam tu aku sanggop bg la benda yg aku sll tahan2. Sbb dia demam kan? Tekak pahit. Nak benda yg ada rasa. Kadang lansung taknak makan tapi dia nak makan. Selalu sebut nak tapi bila dia makan die kua kan balik. Sian kn? So bg la benda yg aku selalu kawal. Apa dia? Mcm biskut org tua, air kotak dutch lady, muruku etc. bg dia rerasa org tua ckp. 

Mcm now pagi bangun2 mandi sbb selalu sarah poo dlu. Mandi2 bru makan. Dulu aku bg dia bubo pg. tp dia mcm x suka. So aku tkr bubo tghri. Pg apa sj. Tgk la roti ke, cheese ke, or breakfast kita which is meehun or apa2 lah yg sesuai. Sebab pagi dia x lama sgt berjaga. Lepas 2-3jam bangun dia start sleepy blk n nak nap. Masa dia nap 2-3jam ni yang aku start msk. 

Memang mcm2 kan selera. tukar2 la tp yg penting tghri mesti nasi. sarah tak suka nasi biasa. Die tak suka benda2 ada bentuk. 💆 pening mami. If bg dia benda berbentuk die kua kan balik. Tah dia mcm geli. So aku teruskan je bg bubo. Asal nasi. Lol. 

Bubo plk kdg cmni. Kdg cmtu. Kdg letak santan. Kdg letak sesame oil. Kdg ikan bilis. Kdg halia. Kadang dah bubo buat plk lagi sup. so bila suap tu senduk sup sikit dlm sudu n suap. SARAH SANGAT SUKA KAN SUP. TAK PERNAH TOLAK WALAU DEMAM PON. Syukur. Eh tu sebijik ikot mami. Seminggu tak dapat sup jadi weng. Huhu. 

So dalam gmbr ni baru2 ni aku beli kan dia munching2 yg konon berkhasiat. Dh la beli lewat dari usia. Sekali rasa tawa. LOL. Die keluarkan balik. Yek kte nye. Patut benda2 mcm ni start sebelum bg die rasa garam. Ahaks. Tapi lepas tu dia mintak plka balik. Lepas satu.. Satu dia mkn. Ok la sebab die crunchy. Mcam twisty tuh. Itu yg dia nak lg dan lagi. Daripada dia munching meruku dgn uwan kn. huhu

2 comments:

dalila said...

comelnya Sarah.. cubit pipi sikit.. :)

Ann said...

janji ade selera nak mkn kan...aunty pun suke sup jugak..eh..heheh