Instagram

Instagram
Catch us on instagram 'akubeb'

Tuesday, May 5, 2015

Kepentingan carseat!!!


InsyaAllah selagi kita berusaha, pasti ada keberkatan. Kan? 

Memang betul aku akui sikap malas AKU or ACUH X ACUH AKU mmg x kose nk pakai kan anak car seat. Leceh. 

And senang cite pemalas lah. 

Malas nak tanggung risiko die melalak! 

Malas nak beriya train dia elok duduk kat situ. 

Memang semua MALAS! 

And percaya lah. Aku jadi RAJIN lawan semua kemalasan ini adalah disebabkan aku selalu drive sorang and bawak Sarah kemana saja aku pegi adalah WAJIB! So aku bersyukur sebab kat sini lah aku LANSUNG TAK BOLE BG ALASAN utk TIDAK. Alhamdulillah nak tak nak kena train Sarah. Aku tak da pilihan, dengan rezeki Allah, secara tak lansung aku memupuk sendiri dalam diri ni utk menjaga keselamatan zuriat aku sendiri. 

Kalau jenis suami selalu ada depan mata, mungkin aku tak kan ketengah kan duduk carseat ni. Sebab aku lagi ske peluk je dobot aku tu. normal sikap kita. Malas. Tolong akui! 

And tolong toksah bertalu2 against car seat ni di FB or mana2. Tolong la akui dan setuju betapa penting nya car seat utk anak2 kita and betapa MALAS nya korang nak beli and train dorg duduk dlm tu. cepat akui! Cuma 1 aku mtk, kalau malas tak payah byk teriak dlm fb yang anda tak agree dgn carseat ni. Aku menyamapah tengok! Aku tahu ko malas. Aku pon malas. Tapi sila jangan bg alasan. Diam adalah lebih baik! 

Memang ajal dah tertulis. Tapi tahu ke bila? Kenapa boleh plak kereta renyuk bayi ber car seat dalam tu elok selamat? Belum ajal ye dak? Amboih senang nya hidup. Tapi semua ni terpulang. Diatas kesedaran siviks makpak jgk. 

Train anak duduk memang liat!!! Sgt! Even sampai sekarang aku masih bersilat kadang2. But aku wajib berkeras. Aku wajib carik jalan cemana nk bg dia tak meraung dduduk dlam tu. ank kau, kau tahu lah apa kesukaan dia. Kau tau la ape kelebihan kelemahan dia. Pandai2 la kan? Ko bercerita ke dalam tu. tgk birds, trees, cars, etc. bebual! Nyanyi. Makan masa. sekejap die diam, lama2 mmg dia muak n cry. 

Start la dgn perjalanan dekat. 

Nak denda(latih) dia duduk dlm tu cuba la carik time mood dia elok. 

Alhamdulillah lama2 nanti dia akur je duduk dalam tuh. 

Alah! Masa ni plak ko tak reti nak ejas cmana. Masa ni lah ko tkot plk ank ko meraung. Msa ni la plak ko rse x slese ank ko meraung. Rimas bagai. 

Anak ko meraung mse ko nak tgk drama, reti plak ko biarkan or crik brg bg dia diam. 

Anak ko meraung mse ko x abih shopping reti plak ko bg dia benda yg selama ni ko x kasi bagi demi nak suruh dia diam. 

Mase ni la ko rasa ko tak bole nak tunduk kan anak sendiri. Kalau ckp bab anak pd ibu, bukan main strict bunyik bila bercerita. Tapi bila nak train duduk carseat semua jadi semut itam. Mana semut berapi nya tadi. Hehehhe lesap. 

Sebab apa? 

MALAS! (aku lettew!)

No comments: