Instagram

Instagram
Catch us on instagram 'akubeb'

Saturday, July 27, 2013

Anak

Kalau nak sebut baby rasa cam tak best plak. Kadang2 laki pon aku panggil baby, aku pon laki aku panggil baby. Ahaks, kadang2 la. Tapi memang selalu nya kami memang panggil nama manja2an gituh. Baby tuh jarang2. So rasa cam tak best plak janin dalam perut ni pon nak panggil dengan panggilan baby. Rasa lebih bermakna panggil 'anak'. Dengan nada yang lembut please.. 'anakkkkk...' aww schuweet. Kadang2 panggil 'adik'. Mana2 la yang rasa selesa.

Memang semua bakal ibu saat yang paling ditunggu bila 1st kick dr anak kan? Surprise gils. Alhamdulillah pengalaman pertama aku dapat merasakan tendakan anak bermula dari tendangan kecil di minggu yang ke 17. Macam pengalaman orang lain jugak la kot. Ada rasa mcm ketukan kecil. Tekejut2 jgak dibuat nya. Tapi memang betul2 kena alert la. Or tengah baring rileks2 baru terasa n tersedar. Kalau beramok sana sini dgn tugas n kerja memang sah takkan rasa lah. Masa golek2 tuh aku rasa. Aww sweet sgt. Laki aku pon ada masa tuh. Cuma tak dapat la nak bagi dia rasa, sbb terlalu mild. Cuma excited yang aku salur kat dia melalui cerita linstas lansung tuh buat dia memahami situasi aku lah walaupon dia tidak merasakan. Terima kasih incik suami. Huhuhuhu.

Tu di awal kick dia. Sekarang tak payah cakap la. Bukan kick lagi dah, terguling sana terguling sini. Dari minggu ke 17 hingga sekarang minggu ke 32 memang nampak jelas pembesaran anak melalui ke aktifan dia and dah tentu kebesaran perut ku. Alhamdulillah. Sempong2 perut ku dikerja kan. Bergegar dibuatnya. Syukran ya ALLAH. Dapat juga aku merasa ini semua. Eh syiok tak terkata. Awal2 dulu nak tidur pon rasa takot2 je. Risau anak terhimpit ke apa ke. Ye lah Allah tuh maha kaya, tahu la dia kan cemana. Cuma kita ni je yang over paranoid. Risau akan apa2. Mana taknya, kadang2 ngiring ke kiri or kanan pon tempat yang kita himpit tuh di kurik2 di geli2 kan. Alaaaaaaaaaaahai anak, awak tersepit ke? Cuba beralih tido belah lagi 1. Camtu la seterusnya. Lama2 dah faham, bkn kurik2 geli dah, anak terus kick n rasa guling2 lagik kat tempat terhimpit tuh, then baru tahu oh anak selesa la nih. Bkn tersepit la kot kalau dah mcm ni. Ahaks. Sian mak nak, baru tahu..

Tumbesaran anak pon alhamdulillah. Bagaikan juara. Check up ikot jadual on time! Tak penah missed. Hubby pon rajin menemani. Eh pasal hubby toksah cerita lah. Dia memang IMAM yang terbaik buat mak, nak. Syukur alhamdulillah.

Sekarang ni kalau pagi ke tengahari anak selalu senyap. Tidur lettew. Nak tgk anak active tengahari nak masuk petang, ptg stop2 kejap sampai la ke malam. Memula dulu cuak jugak. Yela apsal anak senyap je pagi2 ni. Macam2 la cuba, minum ice, makan benda manis semua bantai untuk dia bergerak active. Kadang2 berkesan, kadang2 anak wat dek je. Dah dia ngantuk, bedal la tido. Lagi skali mak paranoid nakk.. Tapi so far alhamdulillah nak kejutkan anak 1 je. hehehhehe bagi dia dengar recording mengaji dalam fon. Lagi2 kalau recording tuh suara papa dia. Erm sakan dia. Melompat2. Begegor2 haih perut mak.

Yang lain2, dia masih dalam rahim kan, so dah tentu dia selesa kat dalam nih. Cuma kadang2 kalau aku bz, aku sakan active keluar sana sini aku akan rasa rindu sgt kat dia. Cepat2 baring ngereng untuk rasa dia bergelembong dalam perot aku nih. Ya ALLAH nikmat. Bila bz rasa jugak anak active tapi tak la se active bila kita berehat dan hadap dia kan? Lain.

Itu cita anak, cite mak? Alhamdulillah mak active. Masih active di bulan yang ke 8 nih. Kasi ronda 1 klcc pon masih boleh ni. Tapi dah lepas tuh terkangkang atas katil la. Hehehehe. Tapi yang bestnya mengandung ni sarat2 cemana pon akan kembali fresh bila kita dpt tidur or nap siang hari dlm 30menit sehingga 1jam. Memang segar bugar bangun. Syukur ada ubatnya disitu. Lagi terima kasih ALLAH.

No comments: