Instagram

Instagram
Catch us on instagram 'akubeb'

Friday, March 21, 2014

Solid Food - overall


MasyaAllah agak sukar memperkenalkan solid food pd Sarah. Lately pon jarang update blog ni. Sebab ada 1-2 perkara yg agak la mencabar pd ku. Tapi alhamdulillah semua ok dan tak la seserius mana. Cuma banyak try error yg melibatkan sakit pd Sarah. 

1st mmg ada crita yg Sarah kena sembelit bila bg karbo. So again tukar pd fruits. Fruits yg bole utk intro most adalah masam. Semanis mana pon apple dia tetap tergolong dlm buah yg ada rsa masam kn? So Sarah x boleh masam sket pon. Dia akan muntah yg meleleh sikit2 muntah masam tu. Kerap sgt ok. So sbgi ibu sure lah trase x kena n pelbagai teori la mai! Actually aku kan ada gastrik. So aku familiar dgn apa yg Sarah lalui. Chewah! Pear pon lah. Bila kukus rasa nenas manis. Yew! Aku suka masam. Tp x dan. Silap mkn akan mengeliat sakit. So stop fruits yg ada masam. Jom cuba bananas. 

!!!!!!!

Xsure mana silap nya. Sarah start kembong. Macamana aku tau kembong? Sehari dia burp sgt byk dan sekali burp bunyi berair. Macam full aka se'eh aka sebu or hongeh org n9 pggil. Mula2 ingat teori je. Bkn la betol sgt kn. tup2 bile dibiar kan Sarah makin nampak full and loya n sampai ke muntah. Ok ni x bole dibiarkan. Malam plak almost aweek tido terganggu. Wlaupon siang dia ok2 la tapi nampak rengek sket2. So pg klinik pakar. Bagi ubat tahan muntah n air garam. Mkn la. Ada la surut. Tp mkn hari jugak sbab aku x bg ubat yg mcm doc saran kan. Heheheeehe aku kurangkan. Tah risau kot baby amik ubat. Ok siapa doc skrg? Pandai2 aku je kan. Aha. 

Last2 aku bagi ubat kembong masa Sarah dlm hari dulu, ye masih aku simpan. So nampak cepat baik dan alhamdulillah rasanya malam2 ni dia da tido nyenyak. Erm. 

Jmpa doc paed dia, doc saran kan apa pon jdi dia x sarankan utk stop the meals. Trus kan jgk sbb tkot dia confuse. Tu gigih laaa kan. Tapi doc ckp cuba bg 3x sehari. Protein! Alhamdulillah its help. Itu pon teori aku gak tu. LOL. Aku p tnya doc, doc agak2 ada kemungkinan x Sarah mcm berangin kembong ni sbb dia mkn 1x je sehari. Time lain x mkn sbb tu kembong. Ye kemungkinan betol. Then doc ask start 3x dah! Syukur. Xtau la kebetulan or memang betol. Aha. 

Dlm sbulan jgk perot Sarah amik msa utk adapt food. Doc kte sakit or sensitive tu hanya bersifat sementara. Dh betol2 matang nanti perut tu ok dah la. Awal2 mmg ada baby yg perot sensitiv sket. Huhhuhuhu. Tgk bb lain elok je supsap mkn nye. Cian Sarah. Xpe nak, yg penting skrg dh ok! 

Poo pon dah hari2 dia poo cantik. Ya Allah alhamdulillah!