Instagram

Instagram
Catch us on instagram 'akubeb'

Tuesday, January 7, 2014

Trauma



If tak silap hari tu ade ku selitkan sikit topic pasal Sarah dah kenal org. And paling best bercampur gerun bila kenal org Sarah dah taknak kat sesiapa melainkan mami n papanya JE! Ok thats scary. Alhamdulillah dr 1 sudut pandangan aku achieve sesuatu. Mengikut ajaran Islam target achieved! Sebab apa bf diperlukan. Sebab ini la. Attach dengan mak. Kenal mak. So bila tahu n kenal mak maka dia akan selamat selagi mana mak nya bawa dia ke arah yg selamat. InsyaAllah. 

TAPI! 

Yang tak bestnya bila Sarah nak mami sahaja disebabkan takot pada yg lain. Perasaan takot ni yg tak ku mahu. Even uwan dia pon dia tak mo. Meronta nangis. Padahal lahirnya Sarah terus stay kat rumah uwan nih. Rumah uwan ni ramai plak org. Ade nyang, ada cousins, ada aunties kadang2. Kan? So memang hari2 dia kenal muka2 ni. But some uncle dia x smile n buat muke keras lah! Atleast dia x nangis or meronta bila jumpa org tak kenal kan. But this time meronta nak mami. Aduhh kesian and sedih sgt. Sedih la bile fikir anak takot dgn sekeliling. X perlu takot nak.. ALLAH ada.. Papa ada..

Agak lama jugak kami bermain dgn perasaan Sarah masa tuh. Masa yg sama aku duk fikir why why and why! Then baru la aku terfikir ada 1 time ni Sarah join crowd yg ok la. Not that 'crowd' sgt pon tp ramai la dr biasa. And most of people duk sana sini Sarah! Sarah! Sarah! Semua dukung, kiss, timang n blablabla.. And ada yg main2 dgn dia mcm main dgn anak patung. Dek terlalu geram dgn 'kebabyan' Sarah tanpa disedari org duk henyak2 dia. Memula aku lepas kan. Takkan nak peluk je anak sendiri. Kang org kata apa. Tapi mmg dlm hati Allah je tahu. Tp dek percya biar lah dorg nk main2 dgn Sarah. Walaupon mata aku melilau je pandang anak aku kat tgn org. Huhuhu.. 

Then dh buat mcm anak patong aku pon amik la anak aku. (Sampai now rasa menyesal and geram lepaskan Sarah pd org. Lepas ni no more! Biarlah org nak kte kerek or whaat. Mami mtk maaf syg.)

Memula aku rasa xda apa. Teori aku mayb salah. Tapi bila aku baca blog and masa tu plak ada org duk heboh share pasal paychology baby ni memang benar teori aku tuh. Sarah jadi takot dan rasa tak selamat dengan semua org accept mami n papa dia! Heee lagi la aku bengang! Tapi x pa lah. Pengajaran. Nak salah kan org xboleh. Tapi kesian anak.. Respon jdi pada anak kita yg tanggung. Kalau rengek2 takot org. Melekap je pada kita tu xde hal lah! Yg takot mental anak2 ni jadi penakot etc. Nauzubillah! 

This time jumpa ramai2 org. Nak dukung Sarah boleh! But 2-3mins je. 'Ek'eleh kerek.. Kedekot! Mcm hot. Mcm anak ko cute!' WHATEVER! Ank ku tanggungjawab ku... Gituh!

Alhamdulillah.. 

Sekarang dah ok. Amik masa jugak Sarah nak ok balik dgn strangers. Erm dah la Sarah ni lahir2 je kuat senyum. Panggil nama je pon senyum nganga2. Agah apa tah lagi. Kalau penat cemana pon kita bila tepuk dia ke, susu kan dia ke.. Bile die tengok kita, kita senyum je die senyum balik dgn penuh ikhlas. MasyaAllah. Kadang2 terharu! Sayu! Berbaloi2.. 

So bila dia jadi takot. Mmg obvious terasa sgt2. Dah la suke senyum n gelak, happy go lucky sokmo! Tibe2 berubah. Mau x terasa? Mau tak geram, sedih, blablabla! 

Lesson learn!

2 comments:

Ann said...

hi baby sarah..sori aunty lama xjenguk sarah kt sini..aaaa..tomeynyeee dieee..mata bulat..

N pn klu nak dukung ank org, N mtk permission dl..tp klu baby kecik2 N mmg xnak dukung bkn sbb tkt, kte tau ade parents ade cara die sndr cmne nak dukung nak main2 ngn anak kan..

~Beb~ said...

holla N, hehehehe tq.

btw pasal trauma tuh kte x ksah lnsg sbnrnya if sarah didukung. benda biasa kan? tapi x plak la terfikir yg bila bg dukung org buat mcm tuh. boleh je gurau2 n agah baby mcm biasa. tapi as Sarah 3bulan masa tuh so dia patut di agah mcm baby 3 bln la. lagi2 famly kite mmg jenis yg x suka sgt pegang2 baby ni. patah roma kate org tua. sakit la apa la. walaupon kte x ikot sgt tp ada la limit dia. 3bln baby kecik sgt utk di agah gurau.. di henyak2. tapi tak pa lah. benda dah jadik. jadikan tauladan..

take care aunty N n hubby.