Instagram

Instagram
Catch us on instagram 'akubeb'

Thursday, April 24, 2014

2nd opinion -ubat


Kan kebetulan masa cocoks Sarah baru2 ni manja mami batuk? Cocok mmg dgn paed sarah sndiri dr kpj seremban. Bila cerita batuk doc hanya check lung sarah. And memang x advice amik ubat. Hanya dia nasihat kan pantau. And aku pon lansung x expect pon nak ubat. Memang tau kan baby below 1-2yr x boleh ber'ubat'. Tapi klau doc bg tips utk berubat y not. 

Sekali tah cmna mlm tu plak sarah dpt flu. Alhamdulillah Allah maha besar, sarah x demam. Takotnyaaaaa demam. Nauzubillah. Tapi pantau kau2 lah. Idung berair. Dia nangis plak time tido. Lemas kan? Rimas lagik.. 

Sedut? Anak kot. Anything for u sugar! Tapi sedut kan x elok. Dia baby lagik. Rongga dalam tu sgt lembut. Just letak vicks n tinggi kan bantal. Actually idung tak block cuma berair. Tapi sarah panic. Mami tahu nak. Benda baru n pelik pd dia. Kacau! Bila bersin kua banyak lega sket nampak nya. Dh siang mami google.  Papa buat minyak bwg putih. Letak kat dada segala. Tapi siang ok plak idung dia. Mayb aircond tido malam(walhal temp 24'c je kami psg) ok cuba tutup aircond mlm ni. Dalam pd nak tunggu another malam batuk Sarah makin ok. Sampai sehari tu batuk skali dua je drp beza awal2 hari tu setiap jam batuk. Gelak2 gak. Sian anak.. Mungkin dgn izin Allah minyak bwg putih tu berkesan. 

Just incase nak check lung dia sbb paed sarah hari tu check masa p cucuk belom flu. Ni dh flu nak check if xde appointment mmg x rajin la, ramai kan? So as usual kami ke 2nd opinion. Paed di klinik pakar yg selalu kami pg kalau emergency(without app)! 

Doc ni bagi ubat! Why not katenye? As long ubat yg tak merbahaya and x mengantok. Ok je.. Dgn slamber doc bg. And alhamdulillah lung sarah pon ok. 

Balik memang aku buat research lagik dan lagik. BABY TAK BOLE BER'Ubat'. Matikla klu n3 ni mana2 dr yg baca. Eh ske ati la. Msing2 ade pendapat. Aku cuba bertahan selagi bole. Setakat bangun malam anak merengek aku boleh hadap lg. tak de hal. Yg penting dia x demam. Kalau dh demam ubat jgk la carikkan. Tapi slagi x demam aku lyn n pantau. 

Pantau ni cam, sementra x brapa sht ni elakkan Sarah dr masuk menan dlm mulot! Makin kerap basuh toys dia. And MEMPERBANYAKKAN SUSU. Go Sarah go. Mami seboleh2nya nak harung dgn jayanya. 

Kenapa x bg ubat? Sbb badan sarah tgj melawan penyakit n build imunisasi bdn sendirinya.. Natural. Kalau msuk ubat, ubat yg buatkan nanti bdn Sarah dh x kuat utk lawan penyakit. Same goes to vicks. Ada paed ckp jgn pakai vicks pd baby. Nanti baby bergantung pd vicks sokmo. Sama la kan teori ni. 

So benda2 ni terpulang.. Aku ok je. Tak anti itu dan ini. Tapi selagi bole, aku mesti nak cuba dulu. Tak bole, aku berserah. Tak plak kate aku kate NO spanjang kn. 

Sama jgk kalau suap baby mkn MSG. Sugar. Salt. Memang aku takkan bagi. Even nestum. Semua aku masak sendiri n no instant. Tapi kalau kdg2 trase nak bg mashed potatoes kfc, ok je. Roti? Ok je. Biskut? Pon ok. Xla aku melatah. 

Wat lek je

No comments: