Instagram

Instagram
Catch us on instagram 'akubeb'

Thursday, May 29, 2014

Trip 1 status update


Ok ni 1st time berlaku pada ku. Logik la kan..? Before ni beli barang sendiri. This time ada beberapa rakan blogger yang join. So ETA hari tuh kan cakap 20th? Siap amik express kan? Tapi tapi tapi apakan daya. Aku hanya perancang. Custom yang menentukan. And again this is my 1st time kena tahan kastam. Oh sila jgn charots. 

Bila refresh track ni hari2 banyak on hold. Errr dia tak bergerak kemana2. Walaupon hari bekerja. Dah sehari suntuk alih2 tukar ke clearance event. Tup2 ade custom status update (sila rujuk no 29 dlm rajah ye). Ermm ok baru tahu macam ni rupanya kekdah kastam. Dia set on hold tuh agak lama. ETA patut 20 hb. Dia amik 2 hari weh. Ok2 naif je aku. So lepas ni tak kose nak bayar lebih utk express. Lantak p kat situ lah. Apa guna byr utk xpress skali sampai sini kena tahan lama. Kan? Biarkan saja standard delivery 5-8hari tuh. X lingkup duit aku.

So tunggu punya tunggu. DHL call aku baru ni. Dia kata kena charge sekian2 itu ini utk this item. Ok. Walaupon dah get ready dan dah buat research b4 tapi terjojoi jugak bijik mate mak dengar.. Banyak la gak. Beratus ratus ratus weh! Jadi skarang kat sini lah dia dimana uols dan iols dikenakan byran seperti yang aku quote tempoh2 hari. 

SO NOTHING IS FREE. AND NO 1 IS KIKIS'ing EACH OTHER. 

Sila tutup mata sekejap dari memandang harga yang website USA tawarkan. Fikir sejenak benda nih:-

Apa yang aku nak sampai kan kat sini. Sekelepok duit dikenakan di Comp POS USA>MY yang mengenakan tax and fees. Sebenar2nya per kg tak mahal. Yang mahal nye 1st 1kg tuh je. Yang merangkumi segala segeli pelusuk cukai. OK paham la kan. Naik kapal terbang kot barang2 kita. Jelajah dunia kot. So berakal lah utk kita fikir kan. Tup2 sampai sini, lalu lagi 1 cobaan iaitu KASTAM yang aku highlight ni lah. Beratus pon kena. Jadi bila upah pos kalau boleh lagi byk lagi untung, sebab yang mahal nya 1st 1kg jer. Lepas tuh murah gila. TAPI TAPI TAPI dah banyak plak barang, bila sampai sini kena plak charge per barang kat kastam. Dah tu camno? Overall la kan apa yang aku charge tu adalah setara je. Dimana IF order tak berbaloi, aku yg bayar lebih. Sebab aku yang gatal2 nak open order. Ye dak? Sebab aku bukan niaga. Tapi tak pe lah. If aku tak offer korang join pon memang aku sorang je pon yg bayar all. Sama je dak? 

Perlu diingatkan kalau nak beli SILA JANGAN COMPARE HARGA SALE YANG WEBSITE BAJU TAWARKAN DENGAN HARGA YANG AKU QUOTE(tax & fees). TAPI SILA COMPARE KESELURUHAN HARGA YANG AKU QUOTE DENGAN HARGA BAJU TU DI BUTIK MALAYSIA. After all korang beli pon sebab murah jauh dari butik MY kn? So clear!

DHL is on the way ke rumah. If sampai pagi ni, insyaALLAH aku sort satu2 barang and ada yang belum bayar balance, sila byr yek? For those yang dah byr ptg ni insyaALLAH kalau apa yg dirancang semua ok, aku post kan. Baby Sarah help mami ok? Papa dah p werk.

No comments: